Sunday 10 April 2016

Trip to Lapland

30.3-4.4.2016 Anne and Jukka were in Lapland with all other dogs expect Nome. There was Gold Rush Run, but it was also time to spent holiday. Touristdogs Geea, Kaima, Fanta and Soyka enjoyed snowshoes trip to mountains and sled trips also (expect puppy-Soyka).
_____________________________________________

Gold Rush Run- kilpailun yhteydessä vietettiin pieni Lapin loma. Anne ja Jukka lähtivät reissuun kaikkien koirien kanssa (9kpl) Nomea lukuunottamatta. Nome liikkui Antin mukana kotiympäristöissä reissun ajan.

Matkaan lähdettiin 30.3. ja ensimmäinen päivä meni Tankavaaraan ajellessa ja koiria matkalla lenkittäessä. Juuri yöksi päästiin Tankavaaran tunnelmallisiin mökkeihin yöksi. Hienoa, että kilpailumaksuun kuului majoitus neljäksi yöksi aamupaloineen ja ruokineen! Muut samassa mökisssä majoittuneet kaksi musheria olivat jo paikalla.

Torstaina sää oli aurinkoinen ja runsaan aamiaisen jälkeen lähdettiin autolla Kiilopäälle. Kisakoirat (Siina, Sola, Sepe, Taiku ja Yepla) pääsivät ensin pienelle kävelylle. Sitten suunnattiin päiväretkivarusteiden ja lumikenkien kanssa Fantan, Geean, Kaiman ja Soyka-pennun avutuksella ylös avotunturiin. Keväthangilla oli mukava liikkua vapaasti kantohankea pitkin. Kiilonpään huiputuksen jälkeen jatkettiin jonnekin Niilapään suunnille. Kaukana näkyivät Sokosti ja muut tunturit, jotka olivat Kaimalle tuttuja pari vuotta sitten syysvaellukselta. Ruokataukopaikaksi valikoitui Niilapäänrinteestä puurajan ylälaidalla olleen puun vierusta. Ilman lumikenkiä hankeen sai tehtyä helposti onkalon trangialle ja penkin istuskeluun. Koiranelikko nautti ympäristöstä puuhun kytkettynä. Ruoan ja jälkiruoan jälkeen suunnattiin avotunturin rinnettä autolle iltapäivästä.

Illalla kilpailupaikalla järjestettiin luontokeskuksessa luento Iditarodille osallistumisesta. Paljon upeita kuvia ja mielenkiintoista kuultavaa pitkänmatka kilpailuista.

Top of the Kiilopää
Way to mountains
Snowshoes
Kaima saw something interesting
Lunchbreak
Perjantaipäivä kului Annella ja kisakoirilla päivä kului kisan parissa. Jukka kävi ulkoiluttamassa turistinelikon. Mökkimme ikkunasta näkyi pitkän matkan kilpailun (255 km) checkpoint eli taukopiste. Illalla oli mielenkiintoista seurailla checkpointin tapahtumia ja miten musherit koirineen viettivät taukoa & tekivät huoltoa.

Our pack
LD-team
Chekpoint

Lauantaina kilpailun jälkeen auringon laskiessa Anne lähti kirtämään n.8 km tunturilenkkiä turistikoirien Fantan, Geean, Kaiman ja kisavaljakosta tiputetun Yeplan kanssa. Matkaa ajettiin aivan rauhassa maisemista nauttien. Auringonlasku ylätunturissa oli hieno kokemus! Aivan hiljaista, ainoastaan tuulen ääni. Tunturirinteessä nähtiin kettukin. Jorpulipään huipulla pidettiin pidempi kuvaus, ja fiilistelytauko. Nuori Fanta ei maisemista piitannut vaan olisi halunnut kokoajan jatkaa matkaa.

Tourist team and mountains (Kaima and Yepla wheel, Geea and Fanta lead)
Top of the Jorpulipää
Happy team and mountains
Beautiful Lapland

Sunnuntaiaamuna lähdettiin vielä tunturiin seitsemän koiran voimin. Yepla ja Soyka kävivät kävelyllä hankikannoilla. Jorpulipään huiputukseen noustiin Jukan istuessa reessä ja Annen toimiessa musherina. Kisakoirilla kahden päivän lenkit eivät näyttäneet paljoa tuntuvan vaan seitsemässäkin koirassa tuntui löytyvän mukavasti voimaa jyrkässä rinteessä. Huipulla ihasteltiin maisemia vielä kerran auringon noustessa. Takaisin tullessa Jukka sai aamuisen lumikylvyn,kun pitkässä laskussa jarrun lumi lensi kyytiläisen niskaan. Palkintojen jaon jälkeen oli kotimatkan aika.

Last time top of Jorpulipää (geea and Fanta lead)
Season's last sled trip
Beautiful morning
Gold rush run-race, Tnakavaara Gold village

Yö vietettiin Vaasassa, josta Anne jatkoi koirien kanssa etelää kohti. Porin Yyterin hiekkarannat osuivat sopivasti ruokatauon kohdalle. Siellä oli hyvä pitää pidempi jalottelutauko luontopolulla. Kahden koiraporukan lenkittämisen jälkeen mukaan lähti reppu, eväät ja trangia sekä Geea, Fanta ja Soyka. Kuljettiin samaa hiekkabiitsiä kuin muidenkin kanssa hieman pidemmlle.  Sopivan tolpan löytyessä pysähdyttiin keittämään ruoka trangialla merelle katsellen. Aurinko paistoi kuten pohjoisessakin ja sää oli keväinen. Geea innostui kaivamaan ja leikkimään hiekassa nuorison, Fantan ja Soykan, kanssa. Vaikea kuvitella, että vain vuorokautta aikaisemmin oltiin oltu talvisessa tunturissa valjakoimassa ja nyt rantalomalla aurinkoisella hiekkarannalla :)

Kotiin saavuttiin maanantai iltapäivällä. Reissu oli oikein onnistunut "kevätloma" ja kauden päätös. Yhdeksän koiran lauma käyttäytyi ja kulki matkassa hyvin. Soykalle reissu oli ensimmäinen pidempi, mutta sekin pystyi pidättämään hyvin automatkat, söi ruokansa ongelmitta ja viihtyi matkaketjussa muiden mukana.

Beach holiday 24 hours after last sled trip :)