Wednesday 5 September 2012

Saamenpolku

23.8-1.9 Anne and Geea did hiking trip to Lapland. They hiked Saamenpolku-trail and did some other walks to mountains etc. Saamenpolku is in  the North-East (Sevettijärvi and Näätämö). The trail was 90km +30km hiking without backpackings. Weather was very warm and good. Anne and Geea really enjoyed this week, although it takes about 24 hour to go from Helsinki to Sevettijärvi with train and busses.
_______________________

23.8 Anne ja Geea aloittivat vaellusretken pohjoiseen. Torstai-iltana noustiin junan lemmikkihyttiin ja yritettiin nukkua penkeillä yö, vaikka tauot ja toinen koira välillä herättelivätkin.
24.8 Aamulla oltiin Rovaniemellä, josta matka jatkui suoraan bussilla Ivaloon. Siellä odoteltiin muutama tunti ja hypättiin Näätämöön menevään bussiin. Perillä Sevettijärvellä oltiin 18.30 eli 24h matkustusta takana. Ensimmäisenä iltana vaellettiin 9 km hienossa ilta-auringossa Semekurtan ylängön taakse Taukolammen tulipaikalle.
25.8 Ensin lähdettiin tekemään n. 8km pistoreissu poluttomaan maastoon kohti etelää. Vainospäiltä avautui hienot maisemat Vätsärin erämaahan. Teltalla syötiin ruoka ja jatkettiin kantamusten kanssa mukavassa auringonpaisteessa Kovienpoikienlammelle n. 13km. Edellisen laavun vieraskirjassa oli maininta tienoolla liikkuvasta karhusta. Kovienpoikienlammella me tytöt käytiin vielä iltauinnilla :)
26.8 Suunnattiin lämpimässä säässä polkua Näätämöä kohti. Polku oli oikein tasaista ja helppokulkuista varsinkin loppumatkasta. Näätämössä Anne piipahti kaupassa ja sitten jatkettiin Näätämöjoen tulipaikalle mönkijäuraa. Rannat olivat hiekkaa ja vesi matalalla. Geean kanssa testattiin riippusilta ja pienen epäröinnin jälkeen Geea kulkikin siinä ok. Kilometrejä kantamusten kanssa tuli noin 15.
27.8 Taas kauniissa säässä eteenpäin helppoa polkua. Harrijoen ylityksessä vaadittiin hieman tarkkuutta, mutta hyvin päästiin yli kahlaten. Ruoan jälkeen saavuttiin Villavaaran juurelle. Kantamukset jätettiin alas ja kivuttii ihailemaan päälle maisemia. Huipulla oli myös kolmiomittaustorni.  Rinkan kanssa tuli tarvottua noin 21 km. Illalla Roussajärven autiotuvalla tapasimme reissun ensimmäiset ihmiset, kolme kalastajaa.
28.8 oli ensimmäinen pilvinen päivä. Käytiin päiväreissulla 12km Huikkimajoen autiotuvalla. Tunturiylängöllä oli jo ruskaa havaittavissa. Iltalenkillä kävelimme vielä hieman Inarin polkua Norjaa kohti.
29.8 Roussajärven autiotuvalta matka jatkui Iisakkijärven autiotuvan kautta Opukasjärvelle, n.15km. Silisjoen venelossilla saatiin apuja vaeltajapariskunnalta. Geean ensimmäinen venekyyti oli hieman keikkuva kokemus. Opukasjärvellä tavattiin muutama muu vaeltaja.
30.8 Viimeinen päivä erämaassa. Kuljettiin Saamenpolkua noin 13km Sevettijärven kylään ja varattiin mökki vikaksi yöksi. Illalla kierreltiin Koltta saamelaisten perinnekylä-museo, käveltiin kylällä ja käytiin tietysti kylän keskuksessa Sevetin baarilla.
31.8 Aamulla bussi lähti 8.45 Sevetin baarilta. Koko päivä meni matkustaessa. Lauantaiaamuna oltiin väsyneinä Helsingissä.

Takana hieno reissu upeissa ja vaihtelevissa maisemissa. Säät suosi, kun ei tullut pisaraakaan vettä ja lämmintäkin oli. 90km Saamenpolku oli hyvin merkitty ja kulkijoita oli hyvin vähän. Maasto oli helppoa pienillä korkeuseroilla. Mukava paikka siis koiran kanssa vaeltamiseen.
Geean käyttäytyi odotetusti kuin kokenut vaelluskoira. Reppujen kantamista se piti mukavana työnä ja kuunteili tarkasti suuntia polulla. Porot hieman kiihdyttivät Geean vauhtia polkua eteenpäin, mutta polun sivuun se ei niiden perään kääntynyt. Aina kun Geea ei ollut välittömästi valvottuna, se joutui olemaan vaijerissa. Geealla on ikävä tapa tarvittaessa pureskella hihna hyvin nopeasti poikki.

24.8 Samekurtta

24.8 Start to our trip

25.8 On the top of Vainospää, Geea looks to Vätsäri

25.8 Trail between lakes, Kirakkajärvi

26.8 Somewhere after Näätämö-village
26.8 Näätämö-river

27.8 Dinner break after Harrijoki (river)